امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403
caspiansteel
خانه
منو
021-58245000
محصولات
واتس آپ
تامین کننده انواع محصولات فولادی در ایران
caspiansteel

افزایش قیمت نیکل و تاثیر آن بر تولید استنلس استیل

با تکامل بازار جهانی، فولاد سازان و کاربران نهایی مواد و کاربردهای جدیدی را توسعه میدهند که زندگی مردم را آسان‌تر می‌کند و بینش‌های فناوری و تجاری جدید را به زنجیره تامین می‌آورد. با این حال، درک رویدادهای مهم از گذشته می تواند برای باز کردن راه برای تحولات آینده بسیار مهم باشد.

دسترسی سریع به محتوای این خبر

افزایش قیمت نیکل و تاثیر آن بر تولید استنلس استیل

همه ما می دانیم که تاریخ راهی برای تکرار دارد و در دنیای پویا امروزی فولاد ضد زنگ هم راه خود را تکرار میکند!!.

با تکامل بازار جهانی، فولاد سازان و کاربران نهایی مواد و کاربردهای جدیدی را توسعه میدهند که زندگی مردم را آسان‌تر می‌کند و بینش‌های فناوری و تجاری جدید را به زنجیره تامین می‌آورد. با این حال، درک رویدادهای مهم از گذشته می تواند برای باز کردن راه برای تحولات آینده بسیار مهم باشد.

روند صعودی قیمت نیکل در سال ۲۰۲۲

قیمت نیکل در 8 مارس 2022 به بالاترین حد خود رسید و به بالای مقدار باورنکردنی 100000 دلار در هر تن رسید که منجر به تعلیق هرگونه فعالیت تجاری در بورس فلزات لندن (LME) برای این ماده شد. پس از چند روز، در 16 مارس 2022، LME تلاش کرد فعالیت های معاملاتی را مجدداً اجرا کند اما پس از چند دقیقه مجدداً به دلیل خطاهای سیستمی آنها را به حالت تعلیق درآورد و بازار را به چهارشنبه پر هرج و مرج سوق داد.

در گذشته نیز این سیکل افزایش قیمت نیکل را تجربه کرده ایم

اگر مدتی در این صنعت بوده‌اید، می‌دانید که نوسانات نیکل چیز جدیدی نیست و افزایش قیمتها در سال 2007 را به خاطر می‌آوریددکه به بالای 54000 دلار در تن رسید. در آن زمان، قیمت ها به جای چند روز، مانند شرایط فعلی، طی چند ماه به اوج خود رسید.جهان همچنین با درگیری های بزرگ یا یک بیماری همه گیر جهانی روبرو نبود. با این حال، چند ماه پس از اوج گرفتن قیمت نیکل، بحران مالی جهانی (GFC) اتفاق افتاد و این مفهوم را ثابت کرد که نوسان وجود دارد و در آینده نیز وجود خواهد داشت.

کاهش یا افزایش قیمت نیکل و نوسانات مواد خام و تاثیر آن بر مصرف کننده نهایی استنلس استیل

نوسانات قیمت مواد خام خبر بدی برای مصرف کنندگان نهایی فولاد ضد زنگ است که در معرض افزایش قیمت های اضافی آلیاژ هستند. نشانه هایی وجود دارد مبنی بر اینکه هزینه اضافی آلیاژی برای فولاد زنگ نزن آستنیتی در می ۲۰۲۲ از قیمت کل همان فولاد در فوریه ۲۰۲۲ بیشتر خواهد بود. بنابراین کاربران نهایی که پیش بینی نمی کردند قیمت نیکل به این سطوح بالا خواهد رفت، ممکن است مشکلاتی در ماههای آینده داشته باشند.

بازگشت به گذشته و مقایسه تاثییرات نوسان قیمت نیکل در بازار های جهانی بر استنلس استیل

حال چگونه می توانید از خود در برابر نوسانات نیکل محافظت کنید و چگونه می توانیم از کاهش تقاضای جهانی فولاد ضد زنگ به دلیل قیمت های گزاف جلوگیری کنیم؟ برای پاسخ به این سؤالات می‌توانیم به گذشته نگاهی بیندازیم. در سالهای پس از افزایش قیمت در سال ۲۰۰۷، شاهد رشد قابل توجهی در سهم فولادهای زنگ نزن فریتی (بدون نیکل) هستیم. همچنین می توان شاهد توسعه راه حل های جدید مانند فولادهای زنگ نزن منگنز آستنیتی (سری ۲۰۰) برای کاربردهایی بود که الزامات فنی قابل توجهی نداشتند، اگرچه این درجه همچنان حاوی سطوح پایینی از نیکل است.

چالش های جدید و فرصت های بدست امده از نوسانات قیمت نیکل

چند سال بعد، فولادهای زنگ نزن فریتی تثبیت شده با نیوبیم شروع به کسب سهم بازار کردند. این مواد را می توان به راحتی جوش داد و در برخی از کاربردهای با دمای بالا که فولادهای زنگ نزن آستنیتی مشخص شده بودند، استفاده کرد. در برخی موارد خاص، آنها می توانند عمیق کشیده شوند و دری را برای استفاده آنها در صنعت کالاهای سفید باز کنند. یک مثال قابل توجه توسعه 430Nb برای کیفیت طراحی عمیق، با بافت کریستالوگرافی پیشرفته بود. این ماده اکنون در سینک ظرفشویی، اجاق گاز و سایر کاربردهای کالاهای سفید استفاده می شود.

 

دومین حرکت مهم صنعت!! مهاجرت از فولاد زنگ نزن آستنیتی به فریتی

پس از یک حرکت قابل توجه از آستنیتیک به فریتیک، قیمت نیکل تثبیت شد و تحولات جدید دوباره شروع به بررسی آستنیتی به عنوان یک راه حل کردند. سهم گریدهای فریتی در سال گذشته در مقایسه با سایر گریدها حدود ۲۰ درصد بوده است. وضعیت امروز به دلیل سطوح قیمت و سرعتی که آنها به آنجا رسیدند حتی شدیدتر است. در حال حاضر می‌توانیم دومین حرکت مهم صنعت را در بررسی مهاجرت از فولاد زنگ نزن آستنیتی به فریتی مشاهده کنیم. این خطر وجود دارد که اگر قیمت‌های ضدزنگ به سطوح بسیار بالایی برسد، می‌تواند مهاجرت فاجعه‌بار بخشی از تقاضا به مواد دیگر مانند آلومینیوم یا فولادهای کربنی پوشش‌ داده‌ شده رخ دهد.

سهم تولید کنندگان و کاربران نهایی که به خوبی از منظر فنی و متالورژیکی آماده این افزایش قیمت نیکل و تاثییرات آن شده اند

تولیدکنندگان فولاد ضدزنگ برای وضعیت امروز آمادگی بیشتری دارند، زیرا تولید فولاد ضد زنگ فریتی در چند سال گذشته به طور قابل توجهی تکامل یافته است. مناطق اصلی کره زمین به خوبی آماده تولید مواد فریتی تثبیت شده با کیفیت بالا هستند که می توانند در بسیاری از کاربردها و بخش ها مورد استفاده قرار گیرند. از منظر کاربرد، همچنین می توان گفت که کاربران نهایی فولادهای زنگ نزن برای این مهاجرت آمادگی بهتری دارند. تنظیمات نهایی در فرآیندهای تولید مانند پارامترهای جوشکاری و طراحی فرآیند مهر زنی (stamping) را می توان به چابکی انجام داد.

عملکرد خوردگی مواد و کیفیت سطح جنبه های فنی , متالورژیکی که باید در نظر گرفت

یکی دیگر از جنبه های فنی اصلی که باید در نظر گرفت عملکرد خوردگی مواد و کیفیت سطح است. گریدهای فریتی به قدری تکامل یافته اند که برخی عملکرد بهتری نسبت به گریدهای کلاسیک AISI 304/AISI 304L دارند. بنابراین، اجرای این اصلاح می تواند به سرعت و به طور موثر بدون به خطر انداختن عملکرد بسیاری از محصولات انجام شود. یکی از نمونه های اصلی صنعت آسانسور است که درصد قابل توجهی از اجزای خود را از قبل جابجا کرده است، در حالی که بیشتر پانل ها قبلاً در مواد فریتی مشخص شده اند.

سخن پایانی !! تحلیل و پیش بینی

به طور خلاصه، صنعت ضد زنگ بار دیگر باید پویا و مقاوم در برابر خورندگی محیطی باشد که در حال حاضر در آن زندگی می کنیم. من مطمئن هستم که وقتی چند سال دیگر به این لحظه نگاه می کنیم، ترکیب مواد در دنیای ضد زنگ ممکن است متفاوت باشد، اما چیزی که تغییر نخواهد کرد، نوسان قیمت نیکل و خطری است که مواد می تواند برای تقاضای فولاد ضد زنگ به همراه داشته باشد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

محصولات کاسپین استیل