امروز پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
caspiansteel
خانه
منو
021-58245000
محصولات
واتس آپ
تامین کننده انواع محصولات فولادی در ایران
caspiansteel

انواع پروفیل تیرآهن و کارخانه های سازنده آن در ایران

تیرآهن به پروفیل با مقطع I و یا H اطلاق می گردد که در صنایع ساختمانی و صنعتی کاربردهای فراوانی دارد. سطح مقطع این پروفیل به شکل I و یا H انگلیسی بوده که با توجه به نسبت اندازه بال ها نحوه اتصال بال ها به جان و ارتفاع جان شکل آن متغییر بوده و به صورت ذیل نامگذاری می گردند.
پروفیل های تیرآهن و هاش

دسترسی سریع به محتوای این مطلب

5/5 - (5 امتیاز)

پروفیل تیرآهن چیست؟

پروفیل تیر آهن به پروفیل با مقطع I و یا H اطلاق می گردد که در صنایع ساختمانی و صنعتی کاربردهای فراوانی دارد. سطح مقطع این پروفیل به شکل I و یا H انگلیسی بوده که با توجه به نسبت اندازه بال ها نحوه اتصال بال ها به جان و ارتفاع جان شکل آن متغییر بوده و انواع آن شامل موارد زیر می باشد:

  1. IPE تیرآهن معمولی که دارای بال های موازی که بال ها از ابتدای جان تا نوک بال دارای سطح مقطع مساوی بوده و بیشترین کاربرد آن در صنایع ساختمانی می باشد.
  2. IPN تیرآهن با بال های موازی که اتصال بال ها به جان دارای انحنا بوده و در قسمت اتصال بال ها به جان تیرآهن، ضخامت بال ها بیشتر و تا نوک بال ضخامت کاهش پیدا میکند.
  3. HEA , HEB معروف به تیرآهن بال پهن و یا هاش که دارای بالهای بزرگتری نسبت به تیرآهن های با مقطع I بوده که به شکل ظاهری آنها بیشتر شبیه به حرفH انگلیسی می باشد و در دو نوع سبک و سنگین تولید می گردند.
  4. تیرآهن های با مقطع I و یاH در گرید های ساختمانی S235 JR یا St37 و گرید S355 یا St52 تولید می گردند. در ایران معمولا تیرآهن های مقطع I و H در گرید اس تی 37St37 تولید می گردند.

با توجه به شکل ظاهری پروفیل های تیرآهن مقاومت خمشی این مقاطع افزایش پیدا کرده و در صنعت ساختمان معمولا از تیرآهن با مقطع I به عنوان تیر اتصال دهنده استفاده و در مقطع H معمولا به عنوان ستون استفاده می گردد.

بیشتر بخوانید: پروفیل استیل چیست ؟

دسته بندی پروفیل تیرآهن

پروفیل تیرآهن با توجه به شکل ظاهری و نحوه تولید دسته بندی می گردند:

  1. تیرآهن IPE استاندارد اروپا و ایران که به تیرآهن بال نیم پهن موازی معروف می باشند
  2. تیرآهن INP استاندارد چین و روسیه که به تیرآهن بال نیم موازی معروف می باشند
  3. تیرآهن با مقطع هاش (H) یا تیرآهن بال پهن

طول تیرآهن ها معمولا ۱۲ متر می باشد.
تیرآهن IPE و INP به ارتفاع ۸۰-۶۰۰ میلیمتر و تیرآهن IPB به ارتفاع ۱۰۰-۱۰۰۰ میلیمتر تولید می شود. کاربرد تیرآهن در ساختمان به صورت ستون، خرپا، نعل درگاه، تیر در پوشش سقف ها و پل های لانه زنبوری استفاده می شود. برای اطلاع از تفاوت قیمت تیرآهن INP و قیمت تیرآهن IPE می توانید به کارشناسان ما مراجعه کنید.

ویژگی پروفیل تیرآهن و هاش new

نحوه ساخت پروفیل تیرآهن

تیرآهن ها از نورد گرم شمش و یا بلوم فولادی تولیدی تولید می گردند در این پروسه شمش تا دمای ۸۰۰ درجه سانتیگراد گرم شده و پس از طی مراحل نورد که توسط غلطک های خاصی صورت می گیرد به شکل نهایی هاش و یا آی تبدیل می گردند. این فرآیند بصورت مداوم صورت می پذیرد و در انتهای نورد پس از خنک کردن به طول های دوازده متری بریده می شوند.

برای اطلاع از قیمت پروفیل z کلیک کنید.

موارد مصرف و کاربرد پروفیل تیرآهن

  • تیرآهن یکی از پرمصرفترین مقاطع فولادی در صنعت ساختمان می باشد و معمولا در ساختمان سازی با اسکلت فلزی از تیرآهن به عنوان تیرهای متصل کننده ستون ها و از تیر با مقطع هاش H در ستون ها استفاده می گردد.
  • این پروفیل ها در صنعت هم کاربرد زیادی دارند مانند ساخت گاردریل جاده ها، ساخت شاسی دستگاه ها و پمپ ها، ساخت شاسی خودروهای سنگین و کشنده های سنگین، ساخت اسکلت های فلزی نگهدارنده تجهیزات صنعتی در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و در ساخت اسکلت های نگهدارنده در صنایع فولاد.
  • از دیگر موارد مصرف تیرآهن در ساخت قطعات پل سازی و سدسازی می باشد.
  • از تیرهای با مقطع هاش در ساخت برج های بلندمرتبه به عنوان ستون های نگهدارنده و یا تیرهای متصل کننده استفاده می گردد.
  • از دیگر موارد استفاده تیر در ساخت ماشین آلات صنعتی مانند پرس های هیدرولیک و پرس های صنعتی است.

لیست قیمت پروفیل استیل را در کاسپین استیل بیابید!

مشخصات پروفیل های تیرآهن

تیرآهن‌ها دارای دو قسمت بال و جان می‌باشند که به قسمت پایین و بالای مقطع بال تیرآهن می‌گویند و به فاصله پشت بال‌ها جان تیرآهن گفته می‌شود که نمره هر پروفیل با ارتفاع آن یا طول جان مشخص می‌شود. پروفیل تیرآهن را از 3 نظر می توان دسته بندی کرد:

  • دسته بندی از نظر شکل ظاهری از قبیل تیرآهن بال موازی  IPE یا بال نیم موازی INP  ویا بال پهن یا هاش H
  • دسته بندی بر اساس گرید St37 – S235 JR  و یا st52 – S355
  • دسته بندی بر اساس سایز که بر اساس ارتفاع جان بدست می آید

از دیگر مشخصه های تیرها در هر دسته بندی وزن محصول بر متر میباشد که با توجه به ضخامت جان ها و بال ها می توانند متفاوت باشند. مشخصات مکانیکی از جمله مقاومت خمشی، فشاری، کششی که معمولا با توجه به گرید و سایز تیرآهن تعیین گشته و در جدول اشتال برای مقاطع استاندارد آمده است.

مشخصات پروفیل های تیرآهن

C

Mn p S N Cu
بیشتر از ۰.۱۷ بیشتر از ۰.۱۴ بیشتر از ۰.۰۳۵ بیشتر از ۰.۰۳۵ بیشتر از ۰.۱۲

بیشتر از ۰.۵۵

برای اطلاع دقیق و لحظه به لحظه از قیمت پروفیل با کارشناسان کاسپین استیل تماس بگیرید.

مشخصات مکانیکی – ابعادی پروفیل تیرآهن

مشخصات مکانیکی انواع تیرآهن معمولا با توجه به گرید، سایز و ضخامت های جان و بال و دسته بندی تیرآهن متفاوت است. مهندسین جهت محاسبات سازه های فلزی و انتخاب تیرآهن مناسب با استفاده از جداول اشتال که مشخصات مکانیکی تیرآهن را با توجه به عوامل بالا آورده است استفاده میکنند. در ذیل جداول اشتال تیرآهن های با مقاطع مختلف آمده است .

ارتفاع جان تیرآهن = h عرض بال = b
ضخامت جان = s شعاع انحناء داخل جان به بال = r
ضخامت بال + انحناء داخلی = c ارتفاع جان – ضخامت دوبال = h-2c
محیط سطح مقطع = A وزن یک متر = G
ممان اینرسی محور x ها = Jx مدول مقطع محور x ها = Wx
شعاع چرخش در محور x (ژیراسیون) = Ix ممان اینرسی محور y ها = JY
مدول مقطع محور y ها = WY شعاع چرخش محور y (ژیراسیون) = IY
مساحت سطح مقطع = A1 شعاع تنش = RT

سایز پروفیل های تیرآهن

سایز پروفیل های تیرآهن بر اساس “ارتفاع جان تیر” خوانده می شود. معمولا سایز تیرآهن از سایز ۱۲۰ الی ۱۰۰۰ میلی متر می باشد. در ایران سایزها با توجه ارتفاع جان به میلیمتر تقسیم بر ده خوانده می شوند که شامل سایز های زیر می باشد:

  • ۱۲
  • ۱۴
  • ۱۶
  • ۱۸
  • ۲۰
  • ۲۲
  • ۲۴
  • ۲۷
  • ۳۰
  • ۱۰۰۰

در ایران ذوب آهن اصفهان به عنوان بزرگترین و معروف ترین تولید کننده تیرآهن دارای بیشترین رنج سایزهای تولیدی از سایز ۱۲ الی ۳۰ می باشد. سایر سایزهای خارج از این رنج از کشورهای دیگر وارد می شوند.
طول استاندارد تیرآهن های تولیدی در ایران ۱۲ متر می باشد اما در حین تولید طول های کوتاه تر هم تولید می شوند که به تیرآهن نرمال معروف می باشند.

بیشتر بخوانید: عوامل موثر بر قیمت ورق استیل ۳۰۴ کدام اند؟

تولید کننده های اصلی تیرآهن

مهم ترین شرکت های تولیدکننده تیرآهن در ایران عبارت اند از:

  1. شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان
  2. فایکو (شرکت فولاد البرز ایرانیان)
  3. گروه ملی فولاد ایران
  4. صبح پارسیان
  5. گروه صنعتی فولاد یزد (احرامیان)
  6. شرکت آریان فولاد اشتهارد
  7. شرکت فولاد ناب تبریز
  8. کارخانه نورد کوثر اهواز
  9. شرکت فولاد ماهان سپاهان
  10. شرکت آرین فولاد غرب
  11. مجتمع فولاد صنعت بناب
  12. شرکت گروه فولاد البرز غرب (ابهر)
  13. گروه صنعتی فولاد فردوس ارومیه

در ادامه به معرفی اجمالی هر یک خواهیم پرداخت.

1. شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان

بزرگ­ترین تولیدکننده تیرآهن در ایران، شرکت ذوب آهن اصفهان است و تیر آهن IPE ذوب آهن مطابق با استاندارد DIN10025-5 (دین آلمان)، در این کارخانه تولید می شود.

2. فایکو (شرکت فولاد البرز ایرانیان)

شرکت فولاد البرز ایرانیان که در صنعت فولاد ایران با نام تجاری فایکو شناخته می­شود، در زمینه تولید گرم انواع مقاطع فولادی با اَشکال، ابعاد و مشخصات متنوع، مشغول به فعالیت می­باشد. تولید سالیانه بیش از ۵/۱ میلیون تن انواع مقاطع فولادی ساختمانی و صنعتی، این مجتمع را در رده معظم­ترین تولیدکنندگان مقاطع فولادی گرم در کشور و منطقه قرار می­دهد. مجتمع فولاد البرز ایرانیان، در استان مازندران، کیلومتر ۱۵ جاده ساری به مشهد واقع شده ­است و تیرآهن IPE فایکو در ایران کاملا شناخته شده می باشد.

3. گروه ملی فولاد ایران

در سال ۱۳۴۲ نخستین کارخانه نورد فولاد کشور به منظور تولید انواع میلگرد ساده، میلگرد آج­دار و نبشی، در شهر اهواز تأسیس گردید. در حال حاضر این مجتمع عظیم با ظرفیت سالیانه نزدیک به ۵/۱ میلیون تن فرآورده­های فولادی و ۴۳۰ هزار تن شمش فولادی ضمن تأمین بخش عمده ­ای از نیازهای کشور، یکی از صادرکنندگان مهم محصولات فولادی می­باشد. تیرآهن های این شرکت به تیرآهن گروه ملی معروف اند!

4. صبح پارسیان

شرکت گروه صنایع فولاد صبح پارسیان (سهامی خاص) به­عنوان یکی از شرکت­های تابعه بانک پارسیان در سال ۱۳۹۴ تأسیس شده­است. کارخانجات ساخت لوله­ های فولادی و پوشش داخلی و خارجی آنها و همچنین کارخانه نورد گرم انواع مقاطع تیرآهن، پروفیل، نبشی و ناودانی مستقر در شعبه مشهد، آمل و تاکستان از جمله واحدهای تولیدی فعال گروه صبح پارسیان است. تیرآهن IPE پارسیان شامل سایزهای ۱۲، ۱۴، ۱۶ و ۱۸ می­باشد. در حال حاضر فقط تیرآهن های سایز ۱۴ را تولید میکنند.

5. گروه صنعتی فولاد یزد (احرامیان)

شرکت نورد فولاد صنعتی یزد در سال ۱۳۷۵ تسط بخش خصوصی در نزدیکی شهر یزد تاسیس شد. امروزه پس از گذشت ربع قرن حضور در بازار صنعتی و ساختمانی، بیش از ۱۲ محصول را در سبد محصولات خود ارائه می­دهد. تیرآهن تولیدی این مجموعه شامل سایزهای ۱۴نیمه سبک (۱۳۴ کیلوگرم)، ۱۴ (۱۴۷ کیلوگرم)، ۱۶ و ۱۸ می­باشد.

6. شرکت آریان فولاد اشتهارد

شرکت نورد آریان فولاد در سال ۱۳۸۵ با هدف تولید انواع مقاطع فولادی اعم از نبشی، ناودانی، تیرآهن، ریل و میلگرد در شهرستان بوئین زهرا تاسیس گردید. در حال حاضر این مجموعه به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مقاطع فولادی تمام خصوصی در کشور و خاورمیانه تبدیل گردیده­است.

7. شرکت فولاد ناب تبریز

شركت فولاد ناب تبريز در سال ۱۳۸۲ در شهر تبریز به ثبت رسید. این شرکت با تولیدانواع نبشي، ناودانی و تیرآهن بر اساس استانداردهاي ملی و جهاني توانسته­است نامي نيك و شناخته­شده در بين مصرف­كنندگان و مشتريان در داخل كشور به­دست آورد. تیرآهن تولیدی این مجموعه شامل سایزهای  ۱۴، ۱۶ و ۱۸ در دو نوع  نیمه سبک و سنگین اروپایی می­باشد.

با ورق فولادی نورد گرم A283 Gr. C آشنا شوید!

8. کارخانه نورد کوثر اهواز

این کارخانه زیرمجموعه گروه ملی صنعتی فولاد ایران می­باشد. کارخانه 550 هزار تنی کوثر در سال 1383 به بهره­برداری رسید و با توجه به نصب آن در ارتفاع 5 متری از سطح زمین و ایجاد سیستم های نوین اتوماسیون در زمره جدیدترین مجموعه­های نورد دنیا محسوب می­شود. در این کارخانه انواع میلگرد ساده، میلگرد آجدار، نبشی بال مساوی و بال نامساوی، ناودانی و انواع تسمه­های فولادی براساس استانداردهای DIN تولید و در اختیار بازارهای داخلی و جهانی قرار می گیرد.

از مهم ترین ویژگی های این کارخانه امکان عملیات و سیستم اتوماسیون جدید، نزدیکی به بنادر جنوبی و بازار مصرف خلیج فارس و دستیابی به بازارهای جهانی، تنوع محصولات، ظرفیت تولید بالا و جلب رضایت مشتریان است که شرایط مطلوبی را فراهم آورده­است. تیرآهن تولیدی این مجموعه شامل سایزهای 14، 16 و 18 می­باشد.

9. شرکت فولاد ماهان سپاهان

این شرکت تولیدکننده انواع لوله و پروفیل، در سال ۱۳۸۳ با ظرفیت اسمی سالانه ۳۰۰ هزارتن تاسیس و در سال ۱۳۸۷ به بهره برداری رسید. محصولات این شرکت در حوزه­های مختلف صنایع از جمله انرژی (گاز طبیعی ، نفت، آب) و ساخت و ساز از کاربردهای وسیعی در سطح ملی و بین المللی برخوردار است. تیرآهن تولیدی این مجموعه شامل سایزهای ۱۴ ، ۱۶ و ۱۸ می­باشد.

با ورق فولادی نورد گرم A516 Gr. 70 و ویژگی های آن آشنا شوید!

10. شرکت آرین فولاد غرب

این کارخانه تولیدی در سال 1386 تاسیس شد و عمده محصولات این شرکت شامل انواع تختال (اسلب) فولادی، ورق عریض فولادی، بیلت و تیرآهن می­باشد. تیرآهن­های تولیدی آرین به دو صورت تیرآهن بال پهن موازی (H) و تیرآهن بال نیم پهن موازی (IPE) شامل سایزهای 14 و 16 می­باشد.

11. مجتمع فولاد صنعت بناب

مجتمع فولادصنعت بناب از چندین شركت بزرگ فولادي شامل كارخانجات ذوب و نورد با هدف فعاليت در زمينه‌هاي گوناگون صنعت فولاد تشكيل شده­است.

اين مجتمع فعاليت خود را در چندين فاز از اواخر سال ۱۳۸۳ در زميني به مساحت ۱۴۰ هكتار در شهرك صنعتي بناب و با امكانات زير بنائي ايده‌آل اعم از دسترسي به جاده اصلي، خط آهن، نيروگاه، خطوط انتقال گاز و آب آغاز كرد. تیرآهن تولیدی این مجموعه شامل سایزهای  ۱۴ و ۱۶ می باشد.

12. شرکت گروه فولاد البرز غرب (ابهر)

گروه فولادی البرز غرب به­عنوان یکی از بزرگ­ترین طرح­های خصوصی فولادسازی کشور در زمینی به وسعت ۵۰ هکتار در استان زنجان، شهرستان ابهر استقرار یافته­است. عملیات اجرایی احداث این واحد بزرگ تولیدی از سال ۸۴ آغاز گردید. تیرآهن تولیدی این مجموعه شامل سایز ۱۴ (۱۳۰ کیلوگرم) می­باشد.

بیشتر بخوانید: کاربردها و ویژگی های ورق فولادی نورد گرم گرید S355

13. گروه صنعتی فولاد فردوس ارومیه

گروه صنعتی فولاد فردوس ارومیه تولیدکننده انواع میلگرد و تیرآهن سایز ۱۴ (۱۲۰ کیلوگرم) می­باشد.

پرسش و پاسخ پیرامون انواع پروفیل تیرآهن و کارخانه های سازنده آن در ایران

بله، تیرآهن هاش (H) به دلیل استحکام بالا و قابلیت تحمل بارهای سنگین، برای ساختمان‌های بلند و سازه‌های باربر مناسب است.
بله، تیرآهن هاش (H) به دلیل مزایای خاص و استفاده از مواد با کیفیت بالا، قیمتی بیشتر از تیرآهن معمولی دارد.

دسته بندی ها

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

لیست قیمت محصولات کاسپین استیل

مقالات مرتبط

جداول وزنی آهن

به همراه محاسبه گر انلاین
جدول وزن پروفیل آهن
به همراه محاسبه گر انلاین
جدول وزن نبشی
به همراه محاسبه گر انلاین
جدول وزن ورق سیاه
به همراه محاسبه گر انلاین
جدول وزن تیرآهن
به همراه محاسبه گر انلاین